Mondhatnám, hogy ez sok mindentől függ, és mindkettőnek megvan a maga helye, de inkább azt mondom, amit gondolok, és amire hét év blogolás, folyamatos tanulás és kutatás tanított meg engem is: ha hosszú távon konzisztens forgalmat szeretnél a weboldaladnak, ennek leghatékonyabb eszköze a SEO. Vagyis Search Engine Optimization, magyarul keresőoptimalizálás. (Ha fogalmad sincs, mi ez, először olvasd el a SEO alapokról szóló cikkemet itt.)
Persze, vannak érveim, nézzük is őket sorban.
Konzisztens forgalom
SEO: közösségi média – 1:0
Az egyik legfontosabb különbség, hogy a SEO konzisztens forgalmat biztosít, míg a közösségi médiás megosztás által hozott forgalom legfeljebb néhány napig tart.
Vegyünk például egy cikket, amiben karácsonyra ajándékba adható könyveket ajánlasz. Ha megosztod Facebookon a karácsony előtti hónapokban, talán sokan fognak kattintani rá (de simán lehet, hogy nem, erről később), viszont ha a Google a te cikkedet dobja ki második találatnak arra a keresési kulcsszóra, hogy “ajándék könyv karácsonyra”, akkor rengeteg látogatást fogsz kapni “ingyen”. Nem, persze, nem ingyen, mert az, hogy a második találat lettél a keresési listában, abban munka van, és ez a munka hosszú távon hozza meg a gyümölcsét. De ha egyszer már elértél idáig, akkor szinte semmit nem kell tenned, csak évente egyszer átfutni és aktualizálni a cikked, és az minden karácsonykor hozza neked a kattintásokat.
Vagy ha egész évben örökzöld téma, amit folyamatosan keresnek, akkor egész évben folyamatos forgalmad lesz belőle. Sok témánál logikus, hogy mikor van rá kereslet (pl. nyári, téli, karácsonyi, iskolakezdési témák), de ha nem egyértelmű, nézd meg, mit mutat a Google Trends. Ebben adott kulcsszóról megnézheted, hogy egy konkrét országban hogyan változott a keresések nagyságrendje az év folyamán, akár évekre visszamenőleg.
Organikus elérés
SEO: közösségi média – 2:0
Szóval a Facebookon megosztott linkedre pár napig sokan fognak kattintani. Vagy nem, és egyre inkább nem.
Mert a Facebook, és sok más közösségi média sem kronologikusan jeleníti meg a bejegyzéseket, hanem különböző szempontok alapján priorizál. Ha egy képet osztasz meg egyszerű szöveggel, annak nagyobb lesz a prioritása, mintha linket osztasz meg, mert a Facebooknak az az érdeke, hogy a felhasználók nála maradjanak, ne egy másik webcímen folytassák a böngészést. (Ez egy példa, és talán már holnap sem így lesz, folyamatosan változik, mi alapján megy a priorizálás.)
“De régen olyan nagy forgalmat hozott a Facebook.” Igen, minden közösségi média platformnak megvolt az a felfutási időszaka, amikor “ingyen adta” a forgalmat, vagyis egészen jelentős organikus elérése volt az ott megosztott cikkeknek. Aztán egy idő után már csak a fizetett hirdetéseknek lett jó elérése. Amikor én kezdtem blogolni, akkor a Pinterest volt az a platform, amitől rengeteg organikus forgalmat kaptam. Ma már az sem, hanem most épp a TikTok.
Természetszerű, hogy így van, nyereségorinetált cégekről van szó, nem fogják “ingyen” adni az elérést, amikor pénzt is kérhetnek érte. Kérnek, és kapnak is, a fizetett hirdetések nagyon hatékonyak tudnak lenni. De ha nem fizetsz, nos, akkor egyre kevesebb embert tudsz elérni, hiába van akár sok követőd.
Akkor miért adja “ingyen” a forgalmat a Google, vagy más keresőmotorok? Mert ez a működésük alapja. Ők közvetítők a felhasználó és az információ között, és ha nem lennének minőségi tartalmak az interneten, amikkel kiszolgálhatnák a keresési kéréseket, akkor semmi értelme nem lenne a létüknek. Nem jószívűbbek a keresőmotorok sem senkinél, csak történetesen közös az érdeketek.
Jobb minőségű forgalom
SEO: közösségi média – 3:0
Engem ez elsőre meglepett, pedig nagyon is logikus. A keresőmotorok által hozott forgalom sokkal jobb minőségű, mint az, ami a közösségi médiából jön. Maradjunk az előzőleg emlegetett karácsonyi könyvajánló cikknél. Aki a Facebookon görgetve meglátja ezt a cikket, nyom egy lájkot, esetleg rá is kattint, esetleg felkelti az érdeklődését valamelyik könyv, és akkor esetleg meg is veszi. Túl sok az esetleg.
A közösségi médiából érkező látogatók sokkal kisebb arányban válnak vásárlóvá (akár terméket adsz el, akár szolgáltatást), mint azok, akiket a keresőmotorok irányítanak hozzád. Mert aki csak böngészi a Facebookot, abban nem feltétlen van szándék a vásárlásra, főleg az azonnali vásárlásra, viszont aki beírja a keresőbe, hogy milyen könyvet vegyen ajándékba karácsonyra, az valószínűleg azért teszi ezt, mert könyvet akar venni valakinek karácsonyra. Nem biztos, hogy tőled fogja megvenni, de a vásárlási szándék megvan, nagyobb az esély a konverzióra.
Személyes kapcsolódás
SEO: közösségi média – 3:1
Egyetlen terület van, ami a közösségi médiának egyértelmű erőssége a SEO-val szemben: a személyes kapcsolatok építése. Azokat a látogatókat, akik a keresőből találnak rád, nem ismered, és nagy rá az esély, hogy nem lesznek visszatérő látogatóid, mert ők nem téged (a személyt, a vállalkozást, a márkát, vagy amiről az oldalad szól) keresnek, hanem választ valamely kérdésükre, vagy megoldást egy problémájukra, és ezt történetesen a te oldaladon találják meg. (Itt jön be, hogy fontos a tartalmad minősége, hogy valóban megtalálják-e.)
Ennek a másik oldala viszont az, hogy a SEO-ból származó személytelen kapcsolatban nem kell foglalkoznod színvonaltalan kommentekkel (legalábbis kevesebbel, mint a közösségi médiában), valamint a célirányos keresések miatt a konverzióra nagyobb az esély. De “rajongótábort” a közösségi médián kell építened. 🙂
Hosszú távú megtérülés
SEO: közösségi média – 4:1
A SEO-hoz idő kell, adott cikknél akár 4-6 hónap, egy új weboldalnál akár évek, míg valóban hoz eredményt. A közösségi médián megosztott tartalom azonnal hozza a látogatókat (már ha hozza), de csak rövid ideig. A SEO ezzel szemben folyamatosan és megbízhatóan hozza az eredményt, és hosszú távon nagyon jó ROI-t (return on investment, vagyis befektetés arányos megtérülés) lehet elérni vele. De fontos számolni azzal, hogy folyamatos erőfeszítést igényel a SEO is, csak nem annyit, mint a közösségi média platformok, amik könnyen elvisznek akár órákat is naponta.
Akkor most azt mondom, hogy ne is foglalkozz a közösségi médiával? Nem, de azt gondolom, hogy a befektetett munkának a megtérüléssel kell egyenesen arányosnak lenni, vagyis az időd és energiád nagy részét a keresőoptimalizálásra fordítsd, ha valóban eredményt akarsz elérni.