Milyen témákról olvasnak az emberek a blogokon? Mennyi ideig, hogyan, milyen eszközökön olvassák azokat? Hogyan találnak rá a blogokra? Miért lesznek visszatérő olvasók, vagy miért nem? Nekem bloggerként ezek nagyon érdekes kérdések, és ha te is blogger vagy (vagy csak kíváncsi), most összegyűjtöttem néhány érdekes és hasznos adatot 2020-as statisztikákból, ezek alapján pedig javaslatokat, melyeket érdemes szem előtt tartani, ha azt szeretnénk, hogy minél többekhez el is jusson, amit írunk.
A forrásokat a cikk alján találjátok.
A kezdetektől máig
Az első blog 1994-ben indult, Justin Hall amerikai újságíró írta és írja azóta is – megnézheted itt. 1999-ben a létező blogok száma már elérte a 23-at.
És ma? Több mint 600 millió blog létezik a világon, és a bloggerek majdnem 6 millió új blogbejegyzést publikálnak naponta – pedig ez a szám az egyes bloggereket tekintve csökkenőben van. Míg évekkel ezelőtt a legtöbb blogger heti néhány alkalommal publikált, ma jellemzőbb a havi néhány alkalom.
Mit lehet tudni a jelenleg aktív bloggerekről?
Egy átlagos blogbejegyzés megírása 3.5 óra hossza. (Ezen az adaton szerintem csak az lepődik meg, aki még sosem blogolt… 🙂 ) A trend az elmúlt öt évre visszatekintve az, hogy egyre hosszabb bejegyzéseket írnak a bloggerek, de egyre ritkábban publikálnak új bejegyzést. Néhány százalékra becsülhető azoknak a bloggereknek a száma, akik a virtuális naplójukba tényleg minden nap írnak.
A bloggereknek több mint a fele 21 és 35 év közötti. A legidősebb ismert blogger a 108 éves svéd Dagny Carlsson, aki 99 éves korában végzett el egy számítógép-kezelői tanfolyamot. (Itt a blogja, svédül van.)
A legnépszerűbb bejegyzés típusok a bloggerek között a “How To”-írások és a listák. Előbbi egy konkrét problémát jár körül és old meg, utóbbira pedig mindenféle témájú blogon rengeteg példa van, az enyémen a legnépszerűbbek: 8 könyv karácsonyra nőknek, 7 könyv, ha nevetni szeretnél, Három gyönyörűen szomorú őszi vers.
Ami a pénzkeresést illeti, egy 2012-es felmérés szerint a bloggerek 80%-a soha nem keres a blogjával 100 dollár feletti összeget.
Mit tudunk az olvasókról?
Az internethasználók 77%-a olvas blogokat, és az átlagos olvasó 37 másodpercet tölt egy bejegyzés olvasásával. Ez durva számnak tűnhet, de hozzá kell tenni, hogy kutatások szerint az emberi figyelem a 2000-es években 12 másodpercről 8-ra csökkent annak tekintetében, mennyi esélyt adnak az emberek egy átlagos cikknek, hogy felkeltse az érdeklődésüket. 8 másodpercet. Ha nem sikerül, már kattintanak is máshová.
Az emberek majdnem fele nem olvassa, hanem főleg átgörgeti a blogbejegyzéseket. (Na, itt a válasz többek között arra, miért tűnik úgy néha a kommentekből, mintha nem is olvasták volna a bejegyzést egyesek. Tényleg nem olvasták, de bedühödtek a címre, vagy az egyik alcímre.)
A nagyjából hét perc alatt elolvasható bejegyzések a legvonzóbbak. Ennyi idő alatt egy átlagos felnőtt nagyjából 1800 szót olvas el.
Tanulságok a bloggerek számára
A képeket is tartalmazó bejegyzéseket 94%-kal többen nézik és osztják meg, mint a kép nélkülieket.
A legtöbb blogger 2-3 címötletet mérlegel, mikor új bejegyzést ír, akik viszont ennél többet, azok rendszerint sikeresebbek. Igen, a cím fontos, és ha nem kelt érdeklődést, akkor a legtöbben bele sem olvasnak a bejegyzésbe.
A Google által legmagasabbra értékelt bejegyzések átlagos hossza 1447 szó. (Valamint az internet forgalmának 75%-a keresztülmegy a Google-n.)
Az organikus keresésekből származó forgalom 56%-a mobilról jön. Hogy egy blog mobilra is optimalizált legyen, nem extra, hanem alap.
Egy Google felmérés alapján átlagosan 7 másodpercbe telik betölteni egy weboldalt. Rémlik még, mennyi türelmük van a felhasználóknak, hogy kiderüljön, érdekli-e őket az oldal? Igen, átlagosan 8 másodperc. Az oldal betöltési sebességnek csökkentése tehát jelentős hatással lehet az olvasottságra.
A felhasználók 75%-a az alapján ítél meg egy weboldalt, hogyan néz ki. Vagyis ahhoz, hogy a tartalom egyáltalán esélyt kapjon az elbírálásra, először a kinézettel kell hódítani. (Végül is, ez nem olyan meglepő, ugye? 😛 ) Az e-boltok esetében ez a százalék még magasabb, a nehezen kezelhető felület gyorsan elveszi a vásárlók kedvét és bizalmát.
A bloggerek több mint 90%-a elsősorban a közösségi médiában népszerűsíti bejegyzéseit, ez azonban a legkevésbé hatékony módszer, és olyanok előzik meg, mint például a SEO és az e-mail (nem a spam, hanem a hírlevél, amire az emberek önként iratkoznak fel). Ami a közösségi média nagy aránya mellett szól, hogy ez a leggyorsabb és legegyszerűbb módszer, miért is hagynánk ki?
A YoastSEO WordPress bővítmény segít a keresőoptimalizálásban:
Végső tippem pedig az, hogy nézd a saját blogod statisztikáit a Google Analytics-ben, mert abból derül ki, hogy a te olvasóidra mi jellemző. Más témájú blogoknak más a közönsége is, ami valakinél beválik, másnál nem biztosan.
Nincs új a nap alatt
Gyakran kell írni hosszú és igényes cikkeket érdekfeszítő témákról egy szép felületre, no, meg egyedi hangon, mert vagy 600 millió másik blog közt valahogy ki kell tűnni. Az olvasók figyelmét azonnal meg kell ragadni, el se engedni többé, ez a címmel kezdődik, és a szépen tagolt tartalommal folytatódik (tudod, amelyiket könnyű átgörgetni, és csak az alcímeit elolvasni). Vagy legyél Kim Kardashian, és akkor mindegy, mit írsz.
Na, milyen tippek maradtak ki?
Források:
One Response
[…] közösségi média azonban csak az egyik lehetőség, és messze nem a leghatékonyabb. Indíthatsz hírlevelet. Írhatsz más bloggerek oldalára vendégposztot. Optimalizálhatod a […]