SEO: minden, amit tudnod kell róla

Created with Sketch.

SEO

SEO. Aki bármilyen online felületre készít tartalmat, az biztosan találkozott már vele. Azt mondják, megkerülhetetlen. Azt mondják, ez a siker titka. Azt mondják, személytelen, és a kreatív írás halálát okozta. Azt is mondják, hogy mára ő maga is halott.

De mi is ez, és miért kerül elő folyton? Miért kell tudnod róla neked is? Miért valóban megkerülhetetlen? És hogy lehet jól csinálni? Hat év blogolás, számos SEO-val kapcsolatos cikk és levelező kurzus, valamint egy tartalommarketing kurzus elvégzése után írtam meg ezt a bejegyzést, és remélem, hasznos kiindulási alap lesz mindenkinek, akit érint a téma. 

Mi a SEO? Kell ez nekem?

A Search Engine Optimization betűszava, mely magyarul keresőoptimalizálást jelent. Amikor beírsz valamilyen kulcsszót vagy kérdést egy netes keresőbe (leggyakrabban a Google keresőjébe), akkor releváns találatot vársz. A keresők azért kulcsfontosságúak, mert nélkülük hiába elérhető bármi az interneten, nem találjuk meg. Ők összekapcsolják a tartalmat az emberekkel. Nekünk pedig, akik online tartalmat gyártunk, éppen erre van szükségünk: emberekre, akiket ez érdekel.

A keresőoptimalizálás célja az, hogy adott témára, kérdésre, kulcsszóra keresve a mi cikkünket hozza a kereső az első találatok között.

Nem halott, örökké élni fog 🙂

Akik olyasmit hangoztatnak, hogy a SEO halott, általában arra gondolnak, hogy bizonyos trükkök, amikkel a múltban befolyásolni lehetett a keresőket, hogy minél előrébb rangoroljanak egy oldalt, ma már nem működnek. Bizony, a Google okos, és egyre okosabb lesz, nyakon csípi a trükközést.

A keresőoptimalizálás azonban nem trükközést jelent, hanem azt, hogy olyan formában állítjuk elő a tartalmat (és a hozzá tartozó meta tartalmat is, ami a keresőmotoroknak készül, nem az olvasóknak), amit a keresőmotorok könnyen fel tudnak dolgozni. Míg az emberek keresőket használnak az interneten arra, hogy az őket érdeklő tartalmakat megtalálják, addig a SEO élni és virulni fog.

Mi a jó SEO stratégia alapja?

Egyszerűbb, mint hinnéd: a jó tartalom. Mivel a keresőknek az az érdeke, hogy olyan tartalmakat kínáljanak az embereknek, amik érdeklik őket, így akkor fogják előre sorolni a cikkeidet, vagy az oldaladat, ha a felhasználóik számára hasznosnak ítélik azt. Ennek eldöntésére olyan módszereket használnak, amiket egyrészt nem árulnak el, másrészt folyamatosan módosítanak, finomítanak, a cél azonban változatlan. Ezért neked is erre kell alapoznod a SEO stratégiádat, ha azt szeretnéd, hogy hosszú távon működjön: olyan tartalmat kell készítened, ami emberek adott csoportja számára releváns.

Gyakran hallani a vádat, miszerint a SEO a kreatív írás halála, és egy ideig én is hajlottam arra, hogy ezt elhiggyem. Ma már azt gondolom, akiknek ez a véleménye, azok általában nem értik, mit jelent pontosan a SEO. Nem, nem azt, hogy a keresőmotoroknak írunk tartalmat az emberek helyett. Hanem, hogy miközben az embereknek írunk tartalmat, figyelünk arra, hogy legyen néhány kapaszkodó, amiből a keresőmotorok is rájöhetnek, miről szól az írásunk, és kiknek lehet hasznos.

Azért az igaz, hogy vannak tartalmak, amiket nem lehet így optimalizálni, például a nagyon személyes bejegyzések, vagy a művészi szövegek. De ezeket kár is elrontani, mivel akármit csinálunk, SEO szempontból nem lesznek értékelhetők, mert alapvetően nem abból a célból íródtak, hogy bárkinek hasznosak legyenek.

A SEO technikai alapjai

Google Search Console

A Google Search Console felülete

Ahhoz, hogy a keresők foglalkozzanak az oldaladdal, képesnek kell lenniük arra, hogy átfésüljék és indexeljék. A Google esetében a Google Search Console-ban ellenőrizheted, hogy ez sikeresen megtörtént-e a saját weboldaladra. A WordPress alapú blogoknál nem valószínű, hogy probléma lenne ezzel, ott már alapból adott egy jó technikai háttér a SEO-hoz.

Az oldaladnak mobilra is optimalizáltnak kell lennie, WordPress esetén ezt minden valamire való téma biztosítja.

Mivel az emberek azt szeretik, ha egy weboldal gyorsan betöltődik, a Google is ezt díjazza.

Google találatok: címek és meta leírások

SEO: cím és meta leírás a találatokban

Az alapokhoz tartozik még a cím és a meta leírás is, a keresési találatok közt ugyanis ezt látják meg a felhasználók legelőször, és ezek alapján döntik el, rákattintanak-e a felkínált cikkre. És minél többen rákattintanak, annál inkább úgy ítélik meg a keresők, hogy ez hasznos tartalom, amit érdemes feljebb rangsorolni. 

Mivel nemcsak szövegre, hanem képekre is lehet keresni, ezeket is érdemes megfelelő leírással ellátni, mert előfordulhat, hogy egy kapcsolódó kép miatt talál rá valaki éppen a mi cikkünkre.

Kulcsszókutatás: mit jelent, miért fontos?

Egy újabb mágikus szó, ami szintén elég egyszerű dolgot takar. Írsz egy cikket New York 10 legjobb látnivalója címmel, és szeretnéd, hogy a Google az első találatok közt hozza ezt, ha valaki arra keres rá, hogy „New York látnivalók”. Nehéz dolgod lesz, mert valószínűleg több ezer cikkel versenyzel (magyar nyelven, de most vegyük ezt alapnak). Ha viszont A nimfapapagáj gondozásának alapjai címmel írsz cikket, jóval kisebb lesz a verseny. Kérdés azonban, érdekel-e ez a téma bárkit. Mert ha nem, akkor nem sokra mész azzal, hogy amennyiben rákeresnének, a te cikked szerepelne az első találatok között.

A Google Trends megmutatja, melyik időszakban mennyien kerestek egy adott szóra, kifejezésre:

Google Trends: milyen sokan keresnek egy adott szóra?

A kulcsszókutatás azt jelenti, hogy olyan keresési kulcsszavakat keresel, amikre építve érdemes egy témáról írnod, mivel az emberek gyakran keresnek erre a kulcsszóra, de a vele kapcsolatosan fellelhető cikkek száma még nem túl nagy. Ennél részletesebben most nem mennék bele ebbe, de azért remélem, sikerült érzékeltetnem, hogy ez nemcsak valami légből kapott dolog, hanem adatgyűjtés és adatelemzés áll mögötte, és arra is konkrét módszerek vannak, hogyan lehet javítani adott cikknek (és az oldaladnak) a pozícióját a keresési találatok között. 

Tartalommal kapcsolatos SEO stratégiák

Az új tartalom készítésénél sokan figyelnek SEO-szempontokra, kulcsszókutatásra, megfelelő metaleírásra, képleírásokra, de a hatékony SEO ennél többet jelent. A jó felhasználó élmény, a régebbi bejegyzések frissítése, a cikkeinkre mutató külső linkek (de nem mindegy, milyen linkek!) mind olyan dolgok, amikkel megéri foglalkozni, mert nemcsak egy-egy cikk, hanem a teljes weboldalunk pozícióját javíthatják a keresők szemében.

A türelem és a konzisztencia szintén fontos, ezeket a módszereket folyamatosan alkalmazni kell ahhoz, hogy hosszú távon eredményes lehessen az oldalunk. Adott fejlesztések eredményeire gyakran hónapokat kell várni, de cserébe az idő részben nekünk is dolgozik, mert jó pont, ha már több éve létezik az oldalunk, és folyamatosan jelenik meg rajta friss tartalom.

Végezetül hadd zárjam ezt a hosszú bejegyzést egy igazán ideillő idézettel, mert ilyenek is vannak ám. Tehát sose feledd:

A Google csak akkor szeret téged, ha előbb már mindenki más is szeretett.

Wendy Piersall, amerikai vállalkozó

Mert a Google a felhasználói érdeklődését akarja kielégíteni. Ha te is ezt teszed, akkor közös az érdeketek, és nem kell rettegned annak a bizonyos isteni algoritmusnak a változásától.

Olvastad már a regényemet?

Az Úton egy harminchoz közeledő, kalandvágyó magyar lány útkereséséről szól, aki a világ végére megy, hogy megtalálja azt, amire valójában vágyik – na, meg még egy csomó kengurut, vombatot, krokodilt, harsányzöld vagy éppen vörös és kietlen ausztrál tájat.

Ha tetszett, oszd meg:

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük